lördag 1 augusti 2009

Vad gör ni med era alster?

En sak jag undrar över när jag tittar runt bland alla fina saker ni gör, vad gör ni med alla alster?
Jag ser att många ger bort till vänner och släkt, många får beställningar, kanske några säljer sina saker på marknader och mässor.
Det skulle vara spännande att få veta hur alla ni där ute gör med era konstverk.
Och ni som säljer, hur beräknar ni priset?

Själv tillverkar jag kort och ger till släkt och vänner som har någon bemärkelsedag.
Jag gör naturligtvis också kort för att testa varorna som jag har i min webbutik och det är lika roligt varje gång jag får in nya motiv eller redskap.
Dessa kort säljer jag till kunder som jag möter på mässor och marknader och till bekanta som behöver.
Sedan gör jag så klart specialbeställningar.
Prissättning är alltid svårt, man får aldrig igen för allt det arbete man lagt ner men för material och en liten peng för jobbet vill man så klart ha.
Ni kan väl berätta hur NI gör?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är jättesvårt att sätta priser, brukar ta gubben till hjälp. Han är ju liksom lite mer opartisk än jag, och ser på saken med helt andra ögon. Det mesta jag visar upp i bloggen är ju just nu utmaningar, och jag försöker göra LO:s så långt det bara går. Dom ska vi ju ha själva, i olika album, någon kanske görs med tanke på att ges bort till någon släkting eller vän, men oftast (hittills i alla fall) så är de till eget bruk. Korten har jag större problem med! Har jag ingen som fyller snart, så att jag kan skicka utmaningskortet till den personen, så blir de liggande här hemma. Jag står ju aldrig som utställare på mässor och sånt, och inte vill man skicka dem till såna som man vet besöker bloggen ofta. Tycker inte om att ge bort ett kort som personen tidigare sett i bloggen, vet inte varför? Men i höst ska jag vara med på en aktivitetskväll i Reumatikerföreningen (är medlem, och studiecirkelledare i föreningen) där vi ska visa upp vad vi gör i våra olika cirklar. Jag som har cirkel i just kortmakeri, tänker ju försöka sälja mina alster där. Men det går inte att ta stora pengar då, har försökt förut, med resultatet nästan inget sålt. Så denna gång blir det nog bara 30-35 kr för korten.

    Jaja, så får det bli för min del, det blev långt detta!! Hoppas du orkade läsa allt!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Tack Linda för ditt intressanta inlägg!
    Precis det du skriver om prissättningen tror jag att många upplever!

    SvaraRadera
  3. halloj
    först måste jag erkänna att jag blir oftast så förälskad i det jag gör (altrade saker), så jag behåller allt och har ett vitrinskåp endast för det jag gör ;-)
    LOs gör jag till olika album och kort gör jag sällan, skulle va som beställningsjobb isf.
    Då har jag tagit mellan 25 och 30kr beroende på hur mkt jobb som ligger bakom.
    Säljer jag nåt jag gör är det oftast smyckena som går åt. Även vinetiketter har jag sålt en del av, det blir 4st på ett papper och då har jag tagit 50kr för ett sånt (självhäftande baksida). Där är det mer pappret o färgen som kostar. jobbet i sig är inte så svårt då jag gör dem i datorn.
    http://pysselninjangittan.blogspot.com/2009/02/mer-presenter.html
    ett exempel.

    SvaraRadera
  4. Hej Gittan! Roligt att läsa din kommentar. Förstår att man kan bli "förälskad" i det man är nöjd med och knappt vill skiljas från det. Vet en dam som gör många fina kort men skickar aldrig något av dem, hon sparar dem i en låda och tar fram och tittar på dem ibland. Kul idé med etiketterna till vinflaskorna.
    Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera